در راستای تقویت سلامت جسمی و روانی دانشآموزان نخبه، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) و معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، گامهای تازهای برای همکاری مشترک برداشتند. این تعامل با هدف طراحی برنامههای عملیاتی و ایجاد پیوست سلامت در فعالیتهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان سمپادی شکل گرفته است.
دیدار مسئولان دو حوزه با محوریت سلامت دانشآموزان
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با حضور در معاونت تربیتبدنی و سلامت، با محمد جعفری، معاون این حوزه، دیدار و گفتوگو کرد. در این نشست که با همراهی جمعی از مدیران دو بخش برگزار شد، بر لزوم همافزایی و پیوند مؤثر میان فعالیتهای آموزشی سمپاد و برنامههای سلامتمحور معاونت تربیتبدنی تأکید شد.
یاوری در این دیدار با اشاره به اهمیت سلامت جسمی و روانی دانشآموزان نخبه، اظهار داشت: «با وجود تمرکز بالای سمپاد بر آموزشهای علمی، موضوع سلامت دانشآموزان کمتر مورد توجه قرار گرفته و لازم است با همکاری معاونت تربیتبدنی، راهکارهای مؤثری برای ارتقای سلامت این گروه از دانشآموزان تدوین شود.»

تدوین تفاهمنامه برای اجرای برنامههای مشترک
محمد جعفری، معاون تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش، نیز در این دیدار ظرفیتهای سمپاد را در توسعه علمی، فناوری و اقتصادی کشور بسیار مهم دانست و گفت: «دانشآموزان نخبه باید از برنامههای سلامتمحور بهرهمند شوند تا بتوانند با آمادگی جسمی و روانی مناسب، نقش مؤثری در آینده کشور ایفا کنند.»
وی افزود: «موضوعات مشترک میان دو حوزه در قالب تفاهمنامهای اجرایی تدوین خواهد شد تا در چارچوب برنامهها و رویدادهای معاونت تربیتبدنی، اقدامات مؤثری برای دانشآموزان سمپادی نیز رقم بخورد.»
ضرورت توجه به سلامت در کنار آموزشهای تخصصی
در این نشست، بر این نکته تأکید شد که سلامت جسمی و روانی دانشآموزان نخبه، نقش کلیدی در شکوفایی استعدادهای آنان دارد. تمرکز صرف بر آموزشهای علمی بدون توجه به فعالیتهای بدنی، تغذیه مناسب و سلامت روان، میتواند در بلندمدت آسیبزا باشد. از این رو، همکاری میان سمپاد و معاونت تربیتبدنی میتواند بستری مناسب برای اجرای برنامههای جامع سلامت در مدارس استعدادهای درخشان فراهم کند.
این همکاری راهبردی، گامی مؤثر در جهت تحقق آموزش متوازن و تربیت نسل آیندهای سالم، توانمند و خلاق خواهد بود. اجرای برنامههای مشترک در حوزه ورزش، سلامت روان، تغذیه و سبک زندگی سالم، میتواند به ارتقای کیفیت زندگی دانشآموزان نخبه و افزایش بهرهوری آموزشی آنان منجر شود.