در مرداد ۱۴۰۴، وزارت آموزش و پرورش آزمون جذب حدود ۳۰ هزار مربی، آموزگار و دبیر را برگزار کرد. با اعلام نتایج، شمار قابلتوجهی از داوطلبان مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند و فرایند امتیازدهی بر اساس «تاهل»، «حق فرزند» و «سوابق شغلی» را ناعادلانه دانستند. آنها میگویند این ضریبها نه تنها نتیجه آزمون را پیشازموعد تعیین میکند، بلکه رقابت شایستهسالارانه را زیر سؤال میبرد.
در گزارش معترضان آمده که دفترچه آزمون بند ۷-۱ را بهگونهای تنظیم کرده که جمع بالای امتیازات سهمیهای، نمرات نظری تا بیش از ۱۰۰۰ افزایش یابد؛ در حالی که سقف نمره بخش کتبی ۷۰۰ است. بسیاری از داوطلبان با کسب درصدهای بالا در سؤالات تخصصی، به دلیل نداشتن سابقه یا وضعیت تاهل، از لیست قبولی حذف شدهاند. آنها چندین بار به وزارت آموزش و پرورش و مجلس نامه دادهاند اما تا کنون پاسخی قابلقبول دریافت نکردهاند.
مطالبهها و خواستههای معترضان
- بازنگری یا حذف ضریب امتیازات سهمیه شاغلان و تعیین ضریب حداقلی (۱.۱) تنها در مرحله ارزیابی نهایی
- صدور نتایج مجدد بدون لحاظکردن سهمیه شاغلین و ارائه کارنامههای اصلاحشده

پیشنهادها برای ارتقای شفافیت و عدالت
- انتشار شفاف سازوکار امتیازدهی و ارائه جداول محاسبات نمره بر روی سامانه سازمان سنجش
- راهاندازی آزمون جداگانه برای متقاضیان دارای سابقه آموزشی تا رقابت عادلانهتری میان گروههای مختلف شکل بگیرد
در شرایط فعلی، شفافیت و پاسخگویی دولتی کلید بازسازی اعتماد داوطلبان است. وزارت آموزش و پرورش میتواند با اصلاح نظام سهمیهها، بازنگری در کارنامهها و گفتوگوی شفاف با نمایندگان داوطلبان، مانع سرخوردگی نیروهای متعهد شود. همچنین فراهمکردن سازوکارهای حرفهای برای بهرهمندی سامانه از نظرات کارشناسی، راه را برای آزمونهای آینده هموارتر میکند.