سفر اخیر رئیس جمهور به استان کرمانشاه، خبری خوش برای پروژه قطار شهری این شهر به همراه داشت: اختصاص ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل فاز اول این طرح. این تزریق مالی، نویدبخش حرکتی تازه در روند پیشرفت یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی کرمانشاه است.
اعتباری برای تحول و تسریع
مهدی غلامرضایی، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه، این خبر را اعلام کرد و توضیح داد که این مبلغ در قالب اوراق مشارکت برای سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ اختصاص یافته است. وی افزود که پیش از این، برای تکمیل فاز اول پروژه، درخواست ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار شده بود. هرچند مبلغ تخصیصیافته کل نیاز مالی نیست، اما به گفته غلامرضایی، در صورت تخصیص کامل و به موقع، میتواند “تحول خوبی در پروژه قطار شهری کرمانشاه به وجود آورد” و “در رشد و حرکت آن تأثیر چشمگیری داشته باشد.”

پیشرفت 62 درصدی و امید به پایان امسال
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه با اشاره به پیشرفت ۶۲ درصدی فاز اول پروژه (از میدان آزادی تا ابتدای شهرک کارمندان)، ابراز امیدواری کرد که با تلاش مضاعف، فاز اول تا پایان امسال به سرانجام مطلوبی برسد. وی همچنین به دو نیاز حیاتی دیگر برای تسریع در پروژه اشاره کرد: حمایت دولت در تخصیص ناوگان قطار و توجه ویژه استاندار و شرکت توانیر به مشکل تأمین توان (برق پروژه). در صورت رفع این موانع، انتظار میرود شاهد پیشرفتهای چشمگیری در پروژه قطار شهری کرمانشاه باشیم.
نگاهی به کلیت پروژه
پروژه قطار شهری کرمانشاه به طول ۱۳ کیلومتر، از میدان معلم (سهراه مسکن) آغاز شده و تا میدان فردوسی ادامه پیدا میکند. طراحی این پروژه شامل دو بخش است: از میدان معلم تا سهراه ۲۲ بهمن به صورت هوایی و از سهراه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی به شکل زیرزمینی و تونل. این پروژه نه تنها به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک میکند، بلکه نقش مهمی در توسعه حملونقل عمومی و رفاه شهروندان ایفا خواهد کرد. با این تزریق مالی جدید، آیا انتظار دارید که پروژه قطار شهری کرمانشاه با سرعتی بیشتر به سمت بهرهبرداری حرکت کند؟