Home / اخبار روزانه / فرهنگ و هنر / ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی تداوم خرافه‌گرایی در ایران

ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی تداوم خرافه‌گرایی در ایران

خرافه‌گرایی و جایگاه آن در جامعه

خرافات به باورهای غیرعلمی و سنت‌های قدیمی اطلاق می‌شود که همچنان در زندگی روزمره بسیاری از جوامع، از جمله ایران، حضور پررنگ دارند. از ترس عدد ۱۳ و گربه سیاه گرفته تا فالگیری و رمالی، این باورها نشان می‌دهند که فرهنگ و اجتماع چگونه می‌توانند بر رفتار فرد تأثیر بگذارند و چرا تغییر نگرش در جامعه، علی‌رغم پیشرفت‌های علمی، دشوار است. حتی در عرصه‌هایی مانند ورزش نیز نمونه‌هایی از این باورها دیده می‌شود.

میراث تکاملی مغز و پیدایش خرافات

از منظر تکاملی، مغز انسان برای یافتن الگوها و ارتباط‌ها طراحی شده است. این ویژگی در دوران غارنشینی به بقای انسان کمک می‌کرد؛ زیرا ترجیح داده می‌شد خطری خیالی تصور شود تا خطری واقعی نادیده گرفته شود. همین الگویابی غریزی امروز در قالب خرافات نمود پیدا می‌کند؛ مانند ارتباط دادن یک انگشتر یا لباس خاص به موفقیت در زندگی یا کار.

ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی تداوم خرافه‌گرایی چیست؟
ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی تداوم خرافه‌گرایی چیست؟

معرفت جادویی و استمرار باورهای سنتی

مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس، یکی از دلایل اصلی تداوم خرافات در ایران را «معرفت جادویی» می‌داند؛ نوعی معرفت که بر تجربه مستقیم، باورهای سنتی و شواهد غیرعلمی استوار است. این باورها نسل به نسل منتقل شده و در فرهنگ جمعی تثبیت شده‌اند. ایران با پیشینه تمدنی چند هزار ساله و ترکیب دین، اساطیر و سنت‌های محلی، بستری مناسب برای استمرار این باورها فراهم کرده است. در شرایط بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، مردم به راه‌حل‌های نمادین مانند دعا یا مراسم باران‌خوانی روی می‌آورند تا اضطراب خود را کاهش دهند.

نقش آموزش و رسانه‌ها در تداوم خرافه‌گرایی

یکی دیگر از عوامل مهم، ناکارآمدی برخی نهادهای آموزشی و کم‌رنگ بودن آموزش علمی در بخش‌هایی از جامعه است. در حالی که ایران دارای دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیشرفته است، آموزش رسمی نتوانسته به‌طور کامل با میراث فرهنگی و باورهای سنتی مقابله کند. علاوه بر این، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار محتواهای شبه‌علمی، گاه به تقویت این باورها دامن می‌زنند.

پیامدهای اجتماعی خرافات

خرافات علاوه بر ایجاد احساس کنترل در شرایط عدم قطعیت، می‌تواند انسجام اجتماعی را تقویت کند. اما در عین حال، مانع تفکر انتقادی و علمی می‌شود و جامعه را از مسیر عقلانی دور می‌کند. برای مقابله با این پدیده، تنها ارائه اطلاعات علمی کافی نیست؛ بلکه باید آموزش، فرهنگ‌سازی و تقویت تفکر انتقادی در کنار کاهش فشارهای اجتماعی و اقتصادی دنبال شود.

  • خرافه‌گرایی در ایران ریشه در تاریخ، فرهنگ و شرایط اجتماعی دارد.
  • مقابله با آن نیازمند تغییرات فرهنگی، آموزش علمی و ایجاد سازوکارهای اجتماعی پایدار است.

جمع‌بندی

خرافه‌گرایی در ایران پدیده‌ای اجتماعی و فرهنگی است که از میراث تاریخی و شرایط اجتماعی امروز نشأت می‌گیرد. درک ریشه‌های آن از دیدگاه جامعه‌شناسی اهمیت دارد؛ زیرا تنها با شناخت این عوامل می‌توان راهکارهای مؤثر برای کاهش و اصلاح این باورها ارائه داد.

مجله خبری گویا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Tehran, IR
38°
Fair
05:0019:20 +0330
Feels like: 38°C
Wind: 14km/h SSE
Humidity: 10%
Pressure: 1012.19mbar
UV index: 10
14h15h
39°C
40°C
SatSun
40°C / 28°C
39°C / 28°C

قاب عکس
بکس بادی
جراحی چاقی
دایرکت اینستاگرام انبوه
رشته های پرطرفدار جذب هیئت علمی