سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در آیین افتتاح پروژههای هفته دولت ادارهکل بنادر و دریانوردی گیلان در بندر انزلی بر لزوم بازنگری در دستورالعملها و فراهم کردن بستر حضور سرمایهگذاران در حوزه پروژههای دریایی تأکید کرد.
رسولی ضمن استناد به آیه ۱۲ سوره جاثیه که دریای خزر را وسیلهای برای روزیرساندن انسان میداند، گفت: «خداوند دریا را رام کرد تا کشتیها به فرمان او در آن حرکت کنند. آنچه شایسته است، شکرگزاری از این نعمت بزرگ از طریق توسعه اقتصاد دریامحور است؛ نه محدود شدن به میزگردهای نظری.» او با اشاره به ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی ایران و دسترسی به آبهای آزاد، افزود: «مسئولیت ما تأمین معاش مردم ساحلنشین و تقویت زیرساختهای بندری است.»
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت حملونقل یکپارچه، گفت: «بندر توسعهیافته نیازمند راهآهن سراسری و شبکه جادهای ایمن است. لجستیک یکپارچه باید محور برنامههای ما باشد تا ظرفیت ترانزیتی کشور را بهطور مؤثر افزایش دهیم.» رسولی از برنامههای سازمان بنادر برای اصلاح فرایندها و کاهش بروکراسی خبر داد و افزود: «اگر فرصتهای اقتصادی خزر را جدی نگیریم، دشمنان اقتصادی از آن بهرهبرداری خواهند کرد.»

وی توسعه منابع انسانی را کلید دیگری برای تحقق اهداف دانست و بیان کرد: «هرچند تأمین تجهیزات پیشرفته ضروری است، اما بدون نیروی انسانی آموزشدیده و انگیزهمند، این تجهیزات بیثمر خواهند بود.» رسولی تأکید کرد که نیمی از پروژههای سرمایهگذاریشده از طریق قراردادهای ملی و نیمی دیگر از طریق ظرفیتهای استانی پیش خواهد رفت تا عدالت در پوشش خدمات بندری و دریایی برقرار شود.
در ادامه، حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، گزارش داد هفته دولت امسال با افتتاح پروژههای بازگشایی خیابان شهید بایندر، نوسازی بلوار ساحلی بندر، بهسازی محوطههای بندری و راهاندازی مجدد بندر آستارا همراه بود. وی یادآور شد این طرحها با اعتبار ۹۶۰۰ میلیارد ریال اجرا شده و پس از سالها تعطیلی، زیرساختهای حملونقل دریایی استان جان تازهای گرفته است.
مدیرکل بنادر گیلان با اشاره به فاصله ۱۱ کیلومتری مجتمع بندری انزلی تا خط آهن سراسری گفت: «اتصال بندر انزلی به راهآهن و تکمیل کمربندی خمام–امامزاده هاشم از اولویتهای ماست که برای تحقق آن نیازمند تخصیص بودجه ملی هستیم.» وی تأکید کرد تکمیل این پروژهها ضمن کاهش بار ترافیکی در مرکز شهر رشت، ظرفیت صادرات کالا از شمال کشور را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد.
رسولی در پایان پیشنهاد کرد با بهرهگیری از فناوریهای هوشمند، اجرای طرحهای «بندر سبز» و توسعه گردشگری دریایی، علاوه بر جلب سرمایهگذاری بخش خصوصی، بتوان ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد منطقه ایجاد کرد. او گفت: «ایجاد مراکز لجستیک مدرن، ترمینالهای چندمنظوره و جذب سرمایه در پروژههای ماهیگیری صنعتی و کشت فراساحل از دیگر گامهای مهم در مسیر رونق تجارت دریایی است.»
















