در دوره میانمدت اهداف انتشار کربن اتحادیه اروپا (۲۰۲۵–۲۰۲۷)، اکثر خودروسازان اروپایی توانستهاند با رشد فروش خودروهای تمامبرقی، در مسیر تعیینشده حرکت کنند؛ اما مرسدس بنز – بهواسطه اتکای بیشتر بر مدلهای با موتور احتراق داخلی – از این قافله جامانده است.
خودروسازان در مسیر اهداف ۲۰۲۵–۲۰۲۷
افزایش عرضه خودروهای برقی با قیمتهای رقابتی و گسترش سریع شبکههای شارژ، بازار را بهسوی برقیسازی سوق داده است. در میان چهار شرکت بزرگ اروپایی، تنها این دو خودروساز گزارش «گروه حملونقل و محیطزیست» را با اهداف تطبیق دادهاند:

- ولوو کارز
- بیامدبلیو
سایر بازیگران اصلی شامل استلانتیس، رنو، فولکسواگن و مرسدسبنز با میانگین انتشار بالاتر از حد مجاز روبهرو هستند.
علل تأخیر مرسدس بنز
دو عامل اصلی در عقبماندن این خودروساز لوکس تأثیرگذار بوده است:
- تمرکز بر مدلهای لوکس با حاشیه سود بالا که زمان طراحی و تولید آنها طولانیتر است.
- هزینه بالای تأمین سلولهای باتری و تأخیر در امضای قراردادهای بزرگ با تولیدکنندگان آسیایی.
پیامدها و راهکارهای پیشنهادی
عدم تحقق اهداف از ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، جریمههای میلیاردی را در پی دارد و موقعیت رقابتی اروپا را در برابر چین تضعیف میکند. اتحادیه اروپا اکنون در نقطه حساسی قرار دارد: یا باید رهبری دنیای خودروهای برقی را بهدست گیرد یا به دوران سوختهای فسیلی بازگردد.
راهکارهای پیشنهادی برای مرسدس بنز:
- تسریع در توسعه و عرضه مدلهای برقی با قیمت مناسب
- مشارکت گسترده با تولیدکنندگان باتری برای کاهش هزینه هر کیلووات ساعت
چشمانداز ۲۰۳۰ و فراتر
مدیران اجرایی مرسدس بنز و دیگر خودروسازان در نشست ۱۲ سپتامبر با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، درباره سختتر شدن استانداردهای انتشار تا ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵ گفتوگو خواهند کرد. مسیر پیش رو مشخص است: باید با تسریع در نوآوری و کاهش هزینهها، سهم بازار برقی را نه تنها حفظ بلکه گسترش داد.