در جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان تهران که روز چهارشنبه ۱۲ شهریور به ریاست حسین خوشاقبال، معاون استاندار و فرماندار تهران، برگزار شد، مسئولان دستگاههای مرتبط بر تسریع در نوسازی ناوگان فرسوده و کاهش آلودگی هوای پایتخت تأکید کردند. سعید بشیری، معاون عمرانی فرمانداری، گزارشی از روند اجرای مصوبات کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا ارائه داد و دستور راهاندازی یک قرارگاه برای مدیریت اسقاط و نوسازی خودروها را صادر کرد.
قرارگاه خودروهای فرسوده استان زیر نظر فرمانداری تهران و با مشارکت شهرداری، معاونت اقتصادی استانداری، ستاد نوسازی ناوگان، ادارهکل صنعت، معدن و تجارت و شبکه بانکی تشکیل خواهد شد تا فرایند اسقاط خودروهای از رده خارج و جایگزینی آنها با ناوگان پاک شتاب گیرد. این همکاری فرابخشی هدف دارد تا سهم ۲۰ درصدی تهران از اسقاط ملی مطابق با برنامه هفتم توسعه محقق شود.

مطابق آمار وزارت راه و وزارت کشور، تهران بیش از ۲۰ درصد خودروهای فرسوده کشور را در خیابانها تردد میدهد، اما تنها ۹ درصد از کل اسقاط در پنج ماه نخست امسال در این استان انجام شده است. بشیری با اشاره به این شکاف، خواستار افزایش مشوقها و تسهیلات برای مالکان خودروهای فرسوده شد تا انگیزه لازم برای تحویل خودروی فرسوده و دریافت سهمیه نوسازی فراهم شود.
دربانی، دبیر شورای ترافیک استانداری، با اشاره به سهم ۸۶ درصدی آلایندگی منابع متحرک و ۱۴ درصدی سهم موتورسیکلتها، از امضای تفاهمنامهای برای جایگزینی ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده با نمونههای برقی خبر داد. او توضیح داد مدل مالی این طرح شامل تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد از صندوق توسعه ملی، ۲۶ میلیون تومان وام بابت گواهی اسقاط و منابع حاصل از اوراق صرفهجویی انرژی است.
یکی از چالشهای کلیدی اجرای این طرح ضعف در بانک اطلاعات موتورسیکلتهای فرسوده است. دبیر شورای ترافیک استانداری اعلام کرد مالکان دستگاههایی که در سامانه ثبت نشدهاند، پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی و طی مراحل حقوقی، به عنوان مالک قانونی شناخته خواهند شد. این اقدام امکان احراز هویت و سرعت بخشی به فرایند اسقاط و تحویل موتورسیکلت برقی را فراهم میکند.
معاون استاندار تهران با تأکید بر خروجیمحور بودن جلسات افزود: «تهران بهعنوان پایلوت طرحهای نوسازی ناوگان فرسوده، الگوی قابلتعمیم برای سایر استانهاست. موانع فرهنگی، اعتباری و اجرایی باید دقیقاً شناسایی و گزارش شوند تا تصمیمگیری نهایی برای تسریع اجرا انجام گیرد.» او خواستار ارسال مستمر گزارش پیشرفت به استانداری و ستاد استانی کاهش آلودگی هوا شد.
اجرای همزمان طرح اسقاط و جایگزینی ناوگان موتوری فرسوده به ویژه موتورسیکلتها، علاوه بر کاهش انتشار ذرات معلق و آلایندههای NOx و CO، میتواند به بهبود کیفیت هوای شهر و کاهش مراجعات بیماران تنفسی کمک کند. کارشناسان زیستمحیطی معتقدند نوسازی ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده، سالانه حدود ۱۰ درصد از ذرات معلق PM2.5 تهران را کاهش خواهد داد.
تکمیل زیرساخت شارژ موتورسیکلت برقی در سطح شهر، آموزش و آگاهسازی مالکان و تسریع در فرایند صدور گواهی اسقاط، از دیگر نیازهای اجرایی طرح است. کارشناسان خواستار پیوستهای فرهنگی، مانند کمپینهای رسانهای با شعار «هوای پاک، حق همه ماست»، و مشوقهای مالی بیشتر برای گروههای کمدرآمد هستند تا همه لایههای جامعه در نوسازی ناوگان مشارکت داشته باشند.