Home / اخبار روزانه / گسترش بی‌رویه مراکز دانشگاهی؛ چالش کیفیت و مسیر اصلاح

گسترش بی‌رویه مراکز دانشگاهی؛ چالش کیفیت و مسیر اصلاح

با اشاره به آمار ۱۸۰۰ مرکز دانشگاهی فعال در کشور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این حجم گسترده را عاملی بازدارنده برای ارتقای کیفیت آموزش عالی دانست. او تأکید کرد که تعدد بی‌ضابطه نه‌تنها به تجمیع منابع آسیب زده، بلکه نظارت و استانداردسازی را دشوار کرده است.

دلایل ظهور مراکز متعدد

گسترش سریع تقاضا برای آموزش عالی در سال‌های اخیر، سیاست‌های منطقه‌ای‌سازی آموزش و نیاز به دسترسی بومی مسیر را برای ایجاد شعب تازه و مؤسسات کوچک هموار کرد. اما این رشد کنترل‌نشده باعث شد بسیاری از این واحدها بدون زیرساخت مناسب یا کادر علمی مستدل راه‌اندازی شوند و سهم قابل‌توجهی از بودجه و نیروی انسانی به آنها تخصیص یابد.

پیامدهای کیفیت‌زدایی

افزایش بی‌رویه مراکز به شکل زیر بر کیفیت تأثیر منفی می‌گذارد:

  • پراکندگی اساتید متخصص و کاهش نسبت دانشجو به استاد
  • چندگانگی استانداردها و دشواری در اجرای ارزیابی یکپارچه
  • ضعف در تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پژوهشی
  • تکرار عناوین رشته‌ای در مراکز متفاوت و کاهش تمایز علمی
وجود ۱۸۰۰ مرکز دانشگاهی در کشور آزار دهنده است تعدد مراکز کیفیت را کاهش داده است
وجود ۱۸۰۰ مرکز دانشگاهی در کشور آزار دهنده است تعدد مراکز کیفیت را کاهش داده است

پیشنهادات برای ساماندهی و ارتقاء

برای بازگرداندن توازن بین دسترسی و کیفیت، راهکارهای زیر قابل پیگیری است:

  • اجرای آمایش آموزش عالی با تمرکز بر ادغام هوشمند واحدهای کوچک و حفظ حوزه‌های تخصصی نقاط قوت
  • استقرار نظام تأمین مالی مبتنی بر عملکرد و شاخص‌های کمی و کیفی دانشگاه‌ها
  • توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی و ترکیبی برای بهینه‌سازی ظرفیت جذب دانشجو
  • ارتقای نظام اعتباربخشی داخلی با مشارکت کنشگران بخش خصوصی و صنعتی

با این اقدامات، می‌توان از منابع محدود به‌صورت متمرکز بهره برد و ضمن حفظ تنوع علمی، مسیر کیفیت‌سازی آموزش عالی را در کشور هموار کرد.

مجله خبری گویا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Tehran, IR
38°
Fair
05:0019:20 +0330
Feels like: 38°C
Wind: 14km/h SSE
Humidity: 10%
Pressure: 1012.19mbar
UV index: 10
14h15h
39°C
40°C
SatSun
40°C / 28°C
39°C / 28°C