در دورانی که نیاز به تقویت سرمایه اجتماعی و توانمندسازی نسل جوان بیش از پیش احساس میشود، مساجد بهعنوان یکی از پایگاههای اصیل اجتماعی و عبادی، ظرفیت بیبدیلی برای توسعه فرهنگی و آموزشی دارند. سومین نشست مشترک جهاددانشگاهی استان کرمان و ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد این استان، با هدف طراحی طرحهای پایلوت برای بهرهگیری از این فضاها برگزار شد تا مساجد علاوه بر نماز، به مرکزی برای مهارتآموزی، پژوهش و نوآوری تبدیل شوند.
جهاددانشگاهی، شریک کلیدی تحول مسجدی
دکتر مهدی بازمانده، رئیس جهاددانشگاهی کرمان، بر توان پژوهشی و آموزشی این نهاد در حوزههای علوم انسانی، فنی و مهندسی تأکید کرد و آمادگی کامل مجموعه برای اجرای دورههای مهارتمحور در مساجد استان را اعلام نمود. او مساجد را سکویی برای:

- گسترش کارگاههای آموزشی تخصصی (مانند مهارتهای دیجیتال، کارآفرینی اجتماعی و مشاوره شغلی)
- راهاندازی باشگاههای علمی-فرهنگی (نظیر کتابخوانی تعاملی، جلسات گفتوگوی بین نسلی و حرکتهای گروهی هنری)
نامید که بتواند جوانان را همزمان با ترویج ارزشهای دینی، در مسیر رشد فکری و حرفهای قرار دهد.
طراحی پایلوت در مسجد شهری و روستایی
علی مهدیخانی، مدیر ستاد هماهنگی مساجد استان کرمان، پیشنهاد کرد ابتدا دو مسجد—یکی در بافت شهری و دیگری در ناحیه روستایی—بهعنوان نمونه اجرا شوند تا ضمن سنجش اثربخشی روشها، موانع و نیازها شناسایی گردد. او بر این نکته تأکید کرد که:
- بازمعرفی مسجد بهعنوان «خانه دوم» نوجوانان و جوانان
- ایجاد شبکه تسهیلگران آموزشی میان جهاددانشگاهی و هیئت امنای مساجد
میتواند نقش این نهاد و مسجد را در کنار هم به سطحی فراتر از گذشته ارتقا دهد.
با نهاییشدن این طرح پایلوت، قرار است کارگاههای مهارتی و جلسات گفتوگو بر محور موضوعات اجتماعمحور، در دل مساجد جریان یابد و سپس مدل اجرایی به سراسر استان و حتی کشور تعمیم داده شود. این ابتکار، مساجد را بهعنوان نقطه اشتراک علم و ایمان، برای ساختن آیندهای پایدارتر در کنار یکدیگر قرار میدهد.