در شرایطی که کشور با بحرانهای ناشی از حملات اخیر مواجه است و بسیاری از دانشگاههای دولتی امتحانات پایانی خود را تعلیق کردهاند، دانشگاه آزاد اسلامی اصرار دارد تا آزمونها را بهصورت مجازی و از طریق سامانه آموزشی «وادانا» برگزار کند—سامانهای که بهدلیل ناپایداری، کندی و اختلالات فنی، به چالشی جدی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی تبدیل شده است.
سامانهای ناپایدار در بزنگاه امتحانات
بسیاری از دانشجویان گزارش دادهاند که ورود به سامانه وادانا با اختلالات گسترده همراه بوده؛ از عدم دریافت کد تأیید گرفته تا خطاهای متداول در ورود به حساب کاربری. حتی پس از ورود، امکان دانلود سؤالات برای برخی فراهم نبوده یا فایلها بهدرستی باز نمیشدند.
فرایندی فرسایشی؛ از دریافت سؤال تا ارسال پاسخ
دانشجویان متعددی از مراحل زمانبر و استرسزای ارسال پاسخها شکایت دارند. تبدیل فایل پاسخها به PDF، اختلال در بارگذاری و بستهشدن خودکار سامانه در زمان مقرر، منجر به از دست رفتن کامل پاسخهای تعدادی از شرکتکنندگان شده است. برخی دانشجویان ناچار شدهاند پاسخ خود را برای اساتید ایمیل کنند تا از غیبت در آزمون جلوگیری شود.
عدم نظارت کافی و دغدغه عدالت آموزشی
چالشهایی که در فضای مجازی شکل گرفته، صرفاً فنی نیست. بسیاری از دانشجویان به ضعف نظارت بر آزمونهای مجازی نیز اشاره کرده و معتقدند با وجود نبود زیرساخت مناسب، کیفیت و عدالت آموزشی تحتالشعاع قرار گرفته است.

دغدغه امنیت، نبود امکانات و آسیب به فرآیند آموزش
با توجه به وضعیت خاص کشور، از نظر اجتماعی و زیرساختی، انتقادات دانشجویان این است که تمرکز بر برگزاری آزمون صرف، بدون توجه به کیفیت و شرایط، تنها بر فشار روانی آنان میافزاید.
در نهایت، پافشاری بر استفاده از سامانهای که در روزهای پرتلاطم اینچنینی با مشکلات عدیده روبهروست، بیش از آنکه گرهگشا باشد، به یکی از دغدغههای اصلی دانشجویان بدل شده است؛ دانشجویانی که حالا تمرکزشان به جای مطالعه و آمادگی علمی، معطوف به «وصل شدن و ماندن در سامانه» شده است.