رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی و آرایشی مشهد، محمدجواد فرزانه، از وضعیت نگرانکننده بازار این محصولات خبر داد. به گفته او، از ابتدای سال جاری با توجه به نوسانات نرخ ارز، شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمتها در اقلام آرایشی و بهداشتی هستیم که منجر به کاهش شدید قدرت خرید مردم و رکود در بازار شده است. این وضعیت، فعالان صنف را با چالشهای جدی مواجه کرده، تا جایی که حتی محصولات داخلی با وجود کیفیت بالا، توان رقابت قیمتی با نمونههای خارجی قاچاق را از دست دادهاند.
افزایش سرسامآور قیمتها و بیثباتی بازار
محمدجواد فرزانه به وضعیت ناپایدار بازار لوازم بهداشتی و آرایشی مشهد اشاره کرد و گفت: “قیمت برخی اقلام نظیر عطر و ادکلن بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و هنوز هم بازار به ثبات نرسیده.” او افزود که شرکتهای پخش و عمدهفروشان هر روز قیمتهای جدیدی اعلام میکنند و “از فاکتور قبلی تا جدید، قیمتها تغییر فاحشی دارد.” این نوسانات بیرویه قیمت، به گفته وی، یکی از مهمترین چالشهای فعالان این صنف است.
فرزانه با گلایه از این که با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت اجناس بلافاصله افزایش مییابد، اما با کاهش آن تغییری در قیمتها صورت نمیگیرد، بیان کرد: “این روزها با گرانی و بالا بودن قیمت لوازم بهداشتی و آرایشی، مردم هم کمتر به سراغ خرید این محصولات میروند.” این کاهش تقاضا، منجر به رکود در فروش واحدهای صنفی شده و “بازار فروش محصولات آرایشی و بهداشتی خراب است.”
محصولات داخلی، قربانی هزینههای تولید و رقابت با قاچاق
رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی و آرایشی مشهد با تأکید بر یک تناقض جالب توجه، یادآور شد: “هماکنون قیمت اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل با مواد اولیه وارداتی گران است.” او دلیل این امر را هزینههای بالای تولید، تورم، افزایش دستمزد و بیمه کارگران دانست. فرزانه تصریح کرد: “لذا محصولات تولیدی داخلی گرانتر از محصولات اورجینال خارجی عرضه میشود و گاه برخی تولیدکنندگان با توجه به بالا بودن هزینه تولید اگر جنسی تولید نکنند و واردات انجام دهند، برایشان مقرون بهصرفهتر است.”
وی با اشاره به اینکه مصرفکنندگان اغلب علاقهمند به خرید کالای خارجی هستند، مثالی زد: “قیمت رژلب تولید داخل با کیفیت عالی ۵۰۰ هزار تومان است و مدل خارجی مشابه (بدون توجه به اینکه قاچاقی وارد شده یا قانونی) به قیمت ۳۰۰ هزار تومان است.” به همین دلیل، “مشتریان ترجیح میدهند جنس خارجی بخرند که هم ارزانتر و هم به لحاظ کیفیت قابلقبول است.” فرزانه با بیان اینکه برخی کرمپودرهای تولید داخل کیفیت عالی دارند و با مدلهای خارجی برابری میکنند، اظهار تأسف کرد که “مصرفکننده رغبتی به تولیدات داخلی باوجود کیفیت بالای آن ندارد.” این موضوع، لزوم حمایت از تولید داخلی و سیاستگذاریهای مناسب برای کاهش هزینهها را نشان میدهد.
مبارزه با قاچاق و لزوم آگاهی مصرفکننده
رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی و آرایشی مشهد ادامه داد: “با وجود نظارت بر نحوه فعالیت فعالان این صنف، باز هم شاهد این هستیم که محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق هم در بازار یافت میشود و در صورت مشاهده اجناس قاچاق توسط واحد مبارزه با کالای قاچاق ضبط میشود، هرچند فعالان این صنف به دنبال راه ورود قانونی این محصولات هستند.” او با اشاره به اینکه در سالهای گذشته قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی کمتر شده بود، افزود که “در یکی دو سال اخیر در اغلب صنوف، از تلفن همراه گرفته تا لوازم برقی و … قاچاق صورت میگیرد و بازار قاچاق داغ است.”
فرزانه با تأکید بر لزوم دقت خریداران برای تشخیص کالای تقلبی از اصلی، گفت: “اقلام آرایشی و بهداشتی تولید داخل باید برچسب سیب سلامت سازمان غذا و دارو داشته باشند و موقع خرید باید خریداران به وجود این برچسب روی کالا دقت کنند.” وی افزود که در خصوص اجناس وارداتی نیز برچسبهایی وجود دارد که با ارسال بارکد به شرکتهای سازنده، اصالت کالا مشخص میشود. خریداران میتوانند با ارسال پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ استعلام بگیرند و اصالت کالا را مشخص کنند که اصلی است یا نه و قاچاق است یا بهصورت قانونی وارد شده است. او ابراز تأسف کرد که “متأسفانه مردم اغلب حوصله این کار را ندارند و برچسب روی کالاها را مورد دقت قرار نمیدهند.”

کاهش قدرت خرید و چالش تأمین نقدینگی برای فروشندگان
فرزانه خاطرنشان کرد که گرانی محصولات آرایشی و بهداشتی روی میزان مصرف و فروش تأثیر گذاشته است، بهطوریکه فروش واحدهای صنفی به میزان قابلتوجهی کاهشیافته است. با توجه به اینکه این محصولات تاریخمصرف دارند، “فروشندگان برای اینکه ضرر کمتری متحمل شوند، خریدهایشان را با تعداد کمی انجام میدهند و دیگر امکان خرید یکی دو جین از هر محصول را ندارند.” او افزود: “حتی قیمت خریدهای اندک و با یکی دو قلم از هر جنس در هر فاکتور چند ۱۰ میلیون تومان میشود و فعالان این صنف نمیتوانند نقدینگی موردنیاز برای خرید اجناس را متقبل شوند؛ لذا کمتر خرید میکنند.”
وی در پایان اشاره کرد که ۲۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه تحت پوشش اتحادیه لوازم بهداشتی و آرایشی مشهد قرار دارند و ۴۰۰ واحد شناسایی شدهاند که بدون پروانه فعالیت دارند و برای اخذ مجوز اقدام کردهاند. اتحادیه نیز به طور مداوم بر عملکرد فعالان این صنف نظارت میکند.