کتاب «پژوهش در آموزش معماری» به همت انتشارات جهاددانشگاهی قم و با مشارکت علمی دکتر بهرام صالح صدقپور، سعید عظمتی، مرجان بهارینژاد و کیمیا جمشیدزاده در ۲۲۵ صفحه منتشر شد. این اثر بهعنوان نخستین راهنمای جامع پژوهشمحور در سرفصلهای آموزشی معماری، میتواند مرجعی کاربردی برای دانشجویان، استادان و پژوهشگران این رشته به شمار آید.
محتوای کتاب در پنج فصل تنظیم شده است:
- فصل اول با عنوان «کلیات روش تحقیق» به معرفی مبانی نظری و مراحل شروع یک پروژه پژوهشی میپردازد.
- در فصل دوم، «بیان مسئله و انتخاب موضوع تحقیق» چارچوبهای تعیین دقیق موضوع و اهمیت آن در مقیاس معماری بررسی میشود.
- فصل سوم به «تدوین پرسشهای تحقیق و فرضیهسازی» اختصاص دارد و روشهای نیل به سؤالات کلیدی پژوهش را ارائه میدهد.
- «بررسی پیشینه تحقیق» عنوان فصل چهارم است که نحوه گردآوری، تنظیم و نگارش گزارش پیشینه مطالعاتی را تشریح میکند.
- در نهایت، فصل پنجم یعنی «شیوه ارجاعدهی» با تاکید بر استانداردهای بینالمللی، روش صحیح استناد به منابع را آموزش میدهد.

در بخشی از کتاب آمده است که معماری، بیش از آنکه صرفاً یک حرفه عملی باشد، در بستر مطالعات نظری و تحقیقاتی معنا مییابد. پژوهش در معماری باعث میشود طرحها از پشتوانه علمی برخوردار شده و با مزیت رقابتی قویتری شکل بگیرند. بهعلاوه، این رویکرد زمینهگرا به معماران کمک میکند تا ضمن کنترل دامنه پروژه و منطبق نگهداشتن آن با نیازهای کارفرما، با نگرشی بیطرفانه و منعطف به آزمون و خطا بپردازند. نویسندگان باور دارند که هر طرح معماری زمانی به بلوغ میرسد که در پس آن یک فرآیند پژوهشی منسجم قرار داشته باشد.
انتشار این کتاب در جهاددانشگاهی قم نشانهای است از اهتمام جامعه علمی به ارتقای کیفیت آموزش معماری و فرهنگی عمیقتر کردن پیوند میان دانش و عمل. «پژوهش در آموزش معماری» میتواند نقطه عزیمت تازهای برای تدوین پایاننامهها، ارتقای مقالات علمی و تقویت نگاه پژوهشمحور در دانشکدههای معماری کشور باشد.